Menu

Klasser inom rally

Liksom inom många sporter finns det i rally olika klasser som de tävlande delas in i, för att alla ska tävla på så lika villkor som möjligt. Medan det inom till exempel boxning och många andra kampsporter är vikten på de tävlande som avgör, är det inom rally istället hur trimmad bilen är, eller vilken kapacitet dess motor har.

Den friaste klassen inom sporten kallas Grupp A, och inom denna klass finns det knappt några begränsningar alls för hur mycket bilen får vara trimmad. Det betyder att de allra flesta bilarna inom denna klass har skapats specifikt för rallytävlingar och de särskilda egenskaper som dessa kräver. Den enda begränsningen gällande detta är att bilen måste baseras på en fabrikstillverkad bil.2000_wrc_acropolis_day3_sainz

En liknande klass är Grupp N, där man endast tävlar med modifierade standardbilar. Dock är endast elektronisk trimning av motorn tillåten. En annan begränsning när det gäller valet av bil är att den måste finnas i serieproduktion, och ha tillverkats i mer än 2 500 exemplar.

I Grupp H används bara tvåhjulsdrivna bilar. Trimning är tillåten i klassen, men man får inte använda sig av turbo eller kompressor.

En speciell klass, även med rallymått mätt, är Appendix K. I denna klass handlar klassificeringen inte om huruvida bilen är två- eller fyrhjuldriven eller hur stark motor den har – istället handlar det om bilens ålder. I Appendix K får nämligen inga bilar tävla som är yngre än 1981 års modell.

Slutligen finns Grupp E, som står för ekonomi. I denna klass får man bara använda bilar som är helt otrimmade.

Om du har en rallybil som du skulle vilja bygga om eller trimma för att kunna tävla i en annan klass, men du saknar ekonomiska medel för att genomföra de åtgärder som skulle krävas, ska du gå in på Tryggkredit.se. Där kan du nämligen ta ett privatlån, så att du kan köpa de delar till bilen som behövs. Sedan kan du betala tillbaka pengarna stegvis, när du har råd.