Menu

Det tuffa Dakarrallyt

Dakarrallyt är tveklöst en av världens tuffaste, svåraste och mest mytomspunna tävlingar. Loppets grundare var fransmannen Thierry Sabine, som 1978 startade det som då kallades Paris-Dakar-rallyt. Som namnet antyder låg starten i Paris och målet i Senegals huvudstad Dakar. Sträckningen har sedan varierat genom åren men huvuddelen av bansträckningen har fram till 2009 legat på afrikanska kontinenten. Racet, som är öppet för både bilar, lastbilar, motorcyklar och fyrhjulingar, brukar vanligtvis ta ungefär två vecka att fullfölja och till skillnad från många andra motortävlingar så ligger loppets utmaning inte i att köra snabbt, utan fokus ligger snarare på uthållighet och navigering. Att överhuvudtaget ta sig i mål i den tuffa tävlingen är långt ifrån en självklarhet för de flesta deltagarna.

Motorcykel i öknen.

Dakarrallyts sträckning har ofta ändrats på grund av oroligheter och terrorhot i länderna som tävlingen körts genom. Rallyt har dessutom blivit ökänt för sin många olycksfall, ofta orsakade av den svåra terrängen. Men trots kritiken mot att tävligen är för farlig och ett 60-tal dödsfall bland deltagare och publik har Dakarrallyt fortsatt att locka både deltagare och åskådare. År 2008 fick tävlingarna ställas in efter terroristhot i Mauretanien och som en direkt följd av detta flyttades rallyt 2009 till Sydamerika. Tävlingen har sedan dess körts i länder som Argentina och Chile med oförminskad popularitet. Många biltillverkare kämpar om att skapa snabba och robusta bilar som klarar den tuffa tävlingen. Ett exempel på detta är Hyundai som ställt upp med en maxad variant av Santa Fe i flertalet tävlingar. Den vanliga Santa Fe varianten och andra Hyundai modeller hittar du information om på hyundai.se. Andra exempel på biltillverkare som satsar på Dakarrallyt är Peugeot, Mitsubishi och Volkswagen. Bilarna som körs i tävlingen är knappast några standardmodeller utan specialbyggda för att klara de oerhört tuffa förhållandena i både temperatur, väderlek och terräng.

Kända förare i Dakarrallyt

Bil i snöterräng.

Trots att flytten till en annan kontinent, loppets längd och den utmanande terrängen så fortsätter det legendariska racet att locka förare i världsklass. Bland annat har rallyförare som Colin McRae och Ari Vatanen deltagit. Den spanska rallyföraren Carlos Sainz vann 2018 i bilklassen i det 40:e Dakarrallyt som åktes mellan Lima, Peru och Córdoba, Argentina. Andra kända deltagare är bland annat prins Albert och prinsessan Caroline av Monaco, dock i olika tävlingar och med olika fordon, och Margaret Thatchers son Mark Thatcher. Ingen av dem rönte dock några större framgångar, alla avbröt loppet i förtid. Vad är det så som gör Dakarrallyt så lockande? Varför återvänder förare år efter år? Kanske är det utmaningen i att navigera i svårtillgänglig terräng och försöka ta sig fram trots till synes omöjliga hinder? Kanske är det möjligheten att uppleva storslagen natur och överväldigande skönhet längs med vägarna? För grundaren av loppet, Thierry Sabine, var det faktiskt naturupplevelsen som var det viktigaste, inte tävlingsmomentet. Han ville helt enkelt att så många som möjligt skulle få se det han hade gjort i motorcykellopp genom öknar på den afrikanska kontinenten.